søndag den 18. februar 2018

Genoplevelse af min barndom med PC gaming

Mine første erindringer vedrørende gaming, stammer fra min barndom tilbage i midten og slutningen af 80´erne, hvor min far igennem sit daværende arbejde, havde fået mulighed for at anskaffe en Hewlett Packard 286´er, som dengang var et powerhouse af en PC, med en 12 MHz CPU og intet mindre end 640 KB RAM og 40 MB harddisk!

Når han ikke brugte den til kedelige gøremål, hyggede min bror og jeg os ofte med at spille spil, så som Super OswaldKaptajn KaperAlley Cat, Rockford, samt en lang række andre MS DOS spil. Jeg kan specielt huske spillet Stunts, som var et af de sidste spil vi spillede på maskinen imens den fortsat var i brug. Dette glimrende bilspil, gjorde det muligt for spilleren, selv at kreere egne baner, hvilket var vildt imponerende på dette tidspunkt!

Simpelthen et smukt syn! Alle disse spil har stor betydning for mig.

Tidligt i 1990´erne, fik min bror købt en Commodore 64´er, som vi naturligvis brugte en masse tid på. Der gik dog ikke længe, før vi igen vendte tilbage til PC platformen. Grunden var forholdsvis simpel. Vores far havde nemlig i mellemtiden opgraderet sin 286´er til en 486´er, hvilket for os børn betød, at der nu var en lang række nye spiloplevelser at gå i gang med! Jeg har svært ved at huske præcis hvilke spil vi nåede at spille på denne, før min bror fik anskaffet sin egen 486´er, dog husker jeg tydeligt Jazz Jackrabbit, Prince of PersiaRockfordCommander KeenThe Blues Brothers. Jeg er overbevist om, at disse spil kun repræsenterer et lille udsnit at de titler vi har leget med.

Mit smukke Voodoo Rush A-Trend Helios, med hele 6 MB!

Da min bror fik sin egen 486´er og senere en Pentium 120 MHz, åbnede der sig en verden af mere eller mindre voldelige computerspil op. Her stiftede vi bl.a. bekendskab med Wolfenstein 3D, Star Wars: Tie FighterDescent, Rise of the TriadDoom og senere hen Duke Nukem 3D, Blood, Shadow Warrior og Quake. Fællesnævneren var her, at det væltede frem med 3D spil, hvor det specielt var First Person Shooter genren, som interesserede mig. Det var også omkring dette tidspunkt, at jeg stiftede bekendtskab med det glimrende spil Raptor: Call of the Shadows, hvilket frem til dags dato er et af mine favorit spil inden for genren!

"Zilla sends his regards, Lo Wang."

I denne tidsperiode, var det også at jeg fik min egen første PC. På min fars daværende arbejdsplads, havde der været udskiftet nogle computere, hvortil jeg fik mulighed for at få min helt egen 486´er med hjem! Det var dog lettere sagt end gjort, eftersom den først skulle sammensættes af fungerende dele fundet i en åben container - om vinteren! Jeg husker tydeligt, at kravle rundt i containeren og samle dele sammen, hvor nogle bundkort fortsat var dækket af sne. De fik nu lov at tørre, samt blev rengjort, hvorefter de igen kunne bruges :D Jeg endte sågar op med at kunne sammensætte mere end 1 velfungerende PC, dog kan jeg ikke huske det nøjagtige antal, samt hvor disse maskiner efterfølgende er blevet af. De er formentlig blevet smidt ud, hvilket er super trist :(

Hertil husker jeg ligeledes, hvordan den primære maskine jeg fik samlet fra disse dele, lige og lige kunne afvikle Diablo, hvilket langt fra kørte flydende. Jeg kunne dog kompensere for dette, ved at trykkede "Z", hvilket fik spillet til at zoome ind på min karakter, hvorefter det kørte en del bedre. Til gengæld betød dette, at der pludselig ikke var særlig meget af spillet, som jeg kunne se på samme tid :D

"Stay awhile and listen."

I løbet af halvfemserne, passede det også med at min bror løbende opgraderede sin PC, hvorefter jeg overtog de gamle dele, som jeg formentlig har betalt for, ved at hjælpe ham med hans avisrute. Det var ligeledes heromkring, at jeg stiftede bekendtskab med det oprindelige Tomb Raider spil, som lige siden har fremstået som et af mine favoritspil of all time, som jeg i skrivende stund har gennemført på 3 forskellige platforme: PC, Saturn og PlayStation.

"All king elements, this is King 6. They're executing the hostages."

Dette hyggede jeg mig med og da jeg nåede frem til slut 90´erne og starten på 00´erne, blev det meste af min fritid brugt på PC gaming. Weekender og ferier blev brugt med ligesindede, hvor vi nørdede LAN til langt ud på natten, flere dage i træk.

I forbindelse med de første LAN´s som min bror og jeg deltog i, i midten af halvfemserne, blev der hverken brugt WiFi, RJ45 kabler, HUB eller Switch. På dette tidspunkt blev samtlige PC´ere forbundet i serie med et CO-AX kabel, hvor hver PC´s netkort havde et T-BNC stik monteret, hvortil der blev afsluttet med en terminator i hver ende. Det var ikke altid lige nemt, at få dette til at spille :D

Foruden min gode gamle 486´er (DX2), har et par af mine første systemer fra denne tidsperiode, indeholdt følgende specs:


Intel Pentium 233 MHz
48 MB RAM
Voodoo Rush 6 MB


AMD-K6-2 350 MHz
96 MB RAM
PixelView RIVA TNT 2 M64


Til disse mindre LAN´s, blev der som regel brugt en masse tid på StarCraft - og senere Brood War, Command & Conquer: Red Alert, Delta Force, samt flere af de tidligere nævnte titler. Denne tid bragte ligeledes en længere række frustrationer med sig, eftersom internettet endnu ikke var hvermandseje, hvilket resulterede i at alting tog længere tid og var mere besværligt. I praksis omhandlede dette ofte bøvl med at få etableret et manuelle netværk, hvor alle deltagernes PC´ere kunne kommunikere og finde hinanden både i Windows, samt ingame. Derudover var der som regel bøvl med at få diverse hardware i ens PC til at samarbejde, med Windows 95 / 98 som operativsystem, uden at der kom underlige fejl, som hverken kunne gennemskues eller Googles. En betydelig del af disse små LAN´s bestod derfor som regel af computernedbrud og geninstallation af Windows, samt netværksopsætning og en stor portion trial & error til langt ud på natten.

Vigtige CD´er dengang!

Som tiden gik, aftog min brors interesse ift. PC gaming, hvorimod jeg blev hængende. Dette betød nu for mig, at jeg nu selv var nødsaget til at finansiere nye dele, eftersom min gamle metode med at gøre brug af min brors aflagte PC stumper var udtømte. Efter et stykke tid med opsparing, var tiden inde til, at jeg i sommeren 2002, kunne spadsere ned i den lokale PC biks med cirka 7.500 kr. i lommen og købe min første nye computer! Her var der tale om følgende maskine:


AMD Athlon 1800XP
Thermaltake Silent Viking
Soltek SL-75DRV5
Daytona GeForce 3 TI200
Maxtor 80 GB HDD
LiteOn 40x brænder
LG 16x DVD


Denne maskine fulgte mig igennem de næste par år, hvor jeg mindes at køre med Windows 2000 som operativ system. Jeg mindes ligeledes, at det var i denne tidsperiode, at jeg fik internet hjemme. Jeg kan tydelig huske, hvordan min første forbindelse var en Boomtown 512/512 ADSL forbindelse, som på dette tidspunkt var ganske vildt!
Med dette setup ved min side, havde jeg nu travlt med at spille spil som Diablo II (inkl. Lord of Destruction), WarCraft III (inkl. The Frozen Throne), CounterStrike 1.6 og ikke mindst Quake III Arena.

1.6 GHz er nærmest retro i dag -_-

Specielt Quake III Arena, vil formentlig - som med Tomb Raider - altid have en særlig plads i mit hjerte. Jeg har utrolig mange gode minder omhandlende Q3, som ligeledes er forbundet med tiden både før og efter jeg fik internet. Før jeg fik internet, kan jeg huske hvordan jeg på skolen downloadede demoer fra ESReality, med diverse pro spilleres kampe, som jeg så lagde over på 3½" disketter, hvorefter jeg så dem, så snart jeg kom hjem fra skole. Efterfølgende trænede jeg mine egne 1on1 skills imod bots. Det var glimrende tider! Efter jeg fik internet, åbnede muligheden sig for, at prøve kræfter imod andre Quakere. Her husker jeg specielt, hvordan jeg spillede meget sammen med af min gode ven Bjørn aka. "amOKchen" og hvordan han som regel rev mig ret massivt rundt i spillet :D

Da jeg fik internet, oplevede jeg hvordan mulighederne i forhold til gaming pludselig var nærmest ubegrænsede! Ikke nok med at jeg nu kunne spille sammen med venner, så vel som helt fremmede, så spillede den fysiske placering og tidspunktet i døgnet nu kun en mindre rolle. Spilbranchen var i rivende udvikling, hvor der nærmest konstant udkom en masse glimrende spil, inden for vidt forskellige genre. Det var en imponerende tid, hvor jeg erindrer at bruge øget tid på gaming generelt og hvor overgang til online gaming havde konsekvenser i den virkelige verden. Jeg fornemmer en klar sammenhæng, når jeg tænker tilbage på tidspunktet hvor jeg fik internet og tidspunktet, hvor jeg begyndte at miste fokus på min daværende uddannelse -_-

På dette tidspunkt, havde de første konsoller allerede fundet sig ind hos mig. Jeg husker hvordan jeg sideløbende med mine PC eventyr havde anskaffet en PlayStation, som jeg havde købt i midt / slut 90´erne. Fokus var dog fortsat primært på PC gaming og jeg nåede at opgradere min PC en sidste gang, inden jeg for alvor gik all in med konsolgaming.

Denne opgradering fandt sted i starten / midten af 00´erne og bestod af følgende setup:


Pentium 4 2.8GHz
Abit AI7
Gigabyte FX 5900XT
2 GB RAM


I løbet af slut 90´erne og starten af 00´erne, interesserede jeg mig ligeledes en del for casemodding og vandkøling. I denne periode fik jeg lavet vinduer i siden på kabinettet, hvorefter der blev monteret lys, udskiftet kølegitre, malet med spraymaling, m.m. I samme periode fik jeg ligeledes stiftet bekendtskab med henholdsvis Thermaltake Aquarius II, som jeg havde monteret i min 1800XP maskine og senere hen Thermaltake Bigwater 745, som blev en del af min P4 2.8.

For nogle år siden, fik jeg solgt en del hardware fra kælderen, hvor den vandkølede P4 var en del af handlen. Jeg har efterfølgende fundet et nyere build, med dele fra min gamle maskine (kabinet + vandkøling), til salg på DBA, hvilket er meget sjovt at se igen.

Dette Pentium 4 setup, var det sidste jeg byggede, inden min interesse for PC gaming stille og roligt fadede ud, alt imens interessen for konsolgaming - og samling - begyndte at tage mere og mere over.

Over de næste 10-12 år sagde PC´ere mig ikke noget ift gaming. Jeg købte aflagte maskiner fra venner, efterhånden som de opgraderede deres gamer computere, hvor mit eneste formål var websurfing, email og andet kedeligt gøgl.

Tilbage omkring år 2015 begyndte jeg igen at kigge mig omkring efter Big Box PC spil. Efter at jeg igennem længere tid havde været træt af mig selv, over at jeg i slut 90´erne solgte hele min daværende Big Box samling (ca. 70 titler, inkl Diablo, Fallout, Traitors Gate, ...) til omkring 1000 kr., besluttede jeg mig for igen at holde øje med disse flotte store papæsker. På dette tidspunkt fik jeg også et svagt ønske omkring, at jeg på sigt godt kunne tænke mig at samle en "gammel PC" engang i fremtiden, hvor jeg igen kunne nyde disse PC spil fra min barndom og ungdom. Uden at spekulere yderligere over dette, samlede jeg stille og roligt lidt flere PC Big Box spil sammen, efterhånden som jeg stødte på dem, dog uden planer om at gøre mere ved mit PC eventyr lige foreløbig.

Big Box samlingen begynder stille og roligt at tage form igen!

I slutningen af 2017, fik jeg igennem min gode ven Preben, igen vakt en interesse for PC gaming, som dog på dette tidspunkt udelukkende omhandlede CounterStrike: Global Offensive. Senere hen kom der flere spil til, hvortil jeg besluttede mig for at bygge et nyt system, med det formål at kunne genopleve glæden ved selve byggeprocessen, samt opnå en højere framerate i CS:GO og prøve kræfter med andre og nyere spil.

Designet er blæret på en speciel og kikset facon :D

Efter igen at opleve, at bygge en PC fra bunden, fik jeg lyst til at få gang i noget ældre PC gaming. Jeg stilede i første omgang efter noget hardware som ville matche Windows 95 / Windows 98SE, men efter at havde kigge rundt efter dele, samt set hvordan der var gået "retro priser" i dette marked, besluttede jeg mig for at tage udgangspunkt i et lidt nyere system, samt efterfølgende neddrosle og regulere det med ældre dele.

En kedelig BIOS at se på :D

Jeg fandt en komplet Dell OptiPlex GX260 maskine på DBA til et par hundrede kr., som var til salg i nærheden af hvor jeg bor. Her var der tale om en Pentium 4 CPU på 2,4 GHz, 2x 512 MB DDR RAM, samt et Radeon grafikkort. Maskinen har et fint stempel, som bevidner at det er en model fra 2002, hvilket er lidt hyggeligt at se :D

Lige et par år nyere end jeg oprindelig havde ønsket, men set i forhold til prisen, valgte jeg at slå til. Samme sælger lå tilfældigvis inde med en Pentium 4 1,6 GHz CPU og et RIVA TNT 2 grafikkort, som jeg fik med i handlen i stedet for de oprindelige dele.

Spændende kabinetdesign, som jeg ikke har leget med før!

Jeg havde fortsat et ønske om at, at bygge en maskine med Windows 98SE operativ system. Efter at havde researchet lidt på den pågældende Dell model, så jeg at der fandtes Windows 98 drivere til bundkortet, hvilket var helt perfekt. Mine erfaring fortæller mig, at det ofte er problematisk at afvikle et ældre operativ system på nyere hardware, hvorimod det er nemmere ift. kompatibilitet, hvis hardwaren er ældre end operativ systemet, eftersom der så er taget højde for den pågældende hardware i softwaren.

Stemplet som indikerer maskinens tidsperiode.

Bundkortet i maskinen tilbyder onboard lydkort, men af nostaldiske årsager, ville jeg gerne anskaffe et regulært lydkort fra denne tidsperiode. En tur på DBA - og 25 kr. fattigere - havde jeg nu fået fingre i et Creative ENSONIQ ES1370 lydkort fra slut 90´erne. Det ville havde været fint at stile efter et ISA lydkort, dog er bundkortet så nyt, at jeg var nødt til at gå efter et af de tidlige PCI lydkort.

Windows 98SE er godt i gang med at blive installeret.

Tilbage stod jeg nu med en Dell OptiPlex GX260, som var modificeret med gammelt grafikkort, lydkort og CPU. Jeg gik i gang med at installere Windows 98SE, hvilket dog resulterede i bøvl (System board extension for ACPI BIOS) ift. at kunne få bundkortet til at acceptere grafikkortet. På trods af, at jeg forsøgte mig med de officielle Dell Win98 drivere til bundkortet, var der konflikter ift. onboard grafikkorten, samt flere forskellige AGP / PCI grafikkort jeg prøvede med. Efter noget tid, valgte jeg at installere Windows 2000 (SP4) i stedet for, hvilket fungerede uden komplikationer.

Efter en masse bøvl, faldt valget dog på Windows 2000.

Ved at tage springet til Windows 2000, har jeg ligeledes accepteret et fravalg ift. at kunne spille en lang række af de gamle DOS spil originalt, uden snedige lappeløsninger og i bedste fald med manglende lyd. Denne løsning er ikke optimal, men set i forhold til, at jeg nu kan hygge mig med en del af de gamle klassikere fra omkring årtusindeskiftet, med nogenlunde tilpasset hardware, er jeg godt tilfreds.

Mit nuværende semi-retro setup :)

Jeg kunne dog godt finde på i fremtiden, igen at forsøge med at få Windows 98SE til at spille på maskinen, eller i stedet opbygge en endnu ældre maskine, hvor denne komplikation formentlig kan undgås. Dette kunne passende være et build, hvor bundkortet er kompatibelt med et Voodoo 3 Grafikkort (AGP med 3.3V support), hvilket mit nuværende Dell bundkort desværre ikke er.