lørdag den 20. januar 2018

Gensyn med PC gaming & build

I mine yngre dage, brugte jeg stort set alle mine sparsomme småpenge på at købe PC dele, samt bygge og opgradere disse. Det var på dette tidspunkt, at vandkøling var noget nyt og ekstrem nørdet, samt casemodding ofte resulterede i standart grå kabinetter som fik en gang spray maling og savet et hul i siden med en vinkelsliber, hvorefter der blev smidt en plexiglasplade i.

Så skal der nørdes med PC igen. Designet fra Razer, har altid tiltalt mig!
Efterhånden som jeg blev ældre, mistede jeg stille og roligt interessen for PC gaming, samt dertilhørende byggeprojekter. Denne hobby blev i stedet udskiftet med en øget fascination og interesse for konsolgaming og samleri af konsoller og dertilhørende spil. Sådan har det stået på de sidste mange år, hvorimens min PC blev brugt til alt andet end gaming. Tilbage i ~2014 købte jeg af mine gode ven Søren, en fin forældet AMD "gamer PC", dog uden at jeg havde planer om at skulle til at game PC igen. Det var mere bare for at få en "nyere" kontor PC at arbejde med, som sidenhen igen blev udskiftet med en nyere og mere kontor optimeret PC. Denne PC var bedre til kontorbrug, hvor selve gaming delen nærmest ikke var eksisterende, primært pga det yderst begrænsede grafikkort.

Omkring årsskiftet til 2018, fik jeg igen lyst til at spille noget Counter Strike. Dette er i mellemtiden blevet til Counter Strike: Global Offensive (CS:GO), hvor jeg i min unge dage, var vant til det gode gamle Counter Strike, som dengang var et MOD til Half-Life.

Jeg fandt derfor min gode gamle AMD maskine frem igen, fik den støvet af, samt opsat den som min primære PC i mit nørderum. Den blev formateret og installeret med en frisk 64bit Windows 7 installation, samt CS:GO, hvilket den til min store glade, kan afvikle med stabile 60 frames / sek.

Mit nuværende PC setup.
Specifikationerne på selve computeren er som følger:
  • AMD Phenom II x4 965 3.4ghz CPU
  • MSI 870A-G54 bundkort
  • XFX Radeon HD 5830 grafikkort
  • 2x 2 GB Kingston DDR3 RAM
  • Chieftec 650W strømforsyning
  • Cooler Master HAF 912 Plus kabinet

Sideløbende med at jeg igen er kommet i gang med at spille lidt Counter Strike, fik jeg ligeledes lyst til igen at opleve hyggen ved at indkøbe stumper og selv bygge en PC sammen, helt fra bunden. Jeg har ingen intentioner om (eller råd til), at skulle bygge et powerhouse af en maskine, som skal kunne trække alle de nyeste spil på MAX settings og mangle hundrede frames /sek. Jeg er derimod mere interesseret i at bygge budget venlig PC, hvor jeg kan afvikle spil som Diablo 3, StarCraft 2, CS:GO, Quake Champions, m.m. på tilfredsstillende vis med middelmådige settings og en stabil flot framerate, uden at skulle smadre min opsparingskonto. Den største del af glæden for mig ved denne process, vil være at finde billige dele, samle maskinen, samt nyde designet af det valgte kabinet!

For at skyde festen lidt i gang, har jeg som første prioritet anskaffet følgende nye dele, som jeg allerede kan benytte med min nuværende AMD PC:
  • Acer G246HLFB 24" skærm
  • Razer Kraken USB headset
  • Razer Ornata tastatur
  • Logitech G502 Proteus Spectrum mus
  • Razer Goliathus Speed Cosmic Edition (Medium) musemåtte

Disse dele betyder, at jeg oplever en ganske glimrende gaming oplevelse, selv med min gode gamle AMD maskine, når jeg nørder CS:GO. Tanken herfra er, at jeg over de næste måneder vil holde øje med tilbud og brugtsalg, hvorved jeg med lidt held kan skrabe dele sammen til en fin lille middelmådig gamer PC, så jeg engang i foråret kan tage til LAN med nogle venner igen :D

Selvom jeg ikke har leget med Counter Strike i cirka 10 år, oplever jeg fortsat et par klare øjeblikke :D
I første omgang har jeg købt et NZXT S340 (Razer Edition) kabinet, som jeg finder yderst lækkert i designet, hvilket jeg fandt til skarp pris. Ligeledes har jeg indkøbt en 600W Cooler Master strømforsyning, som uden problemer skulle kunne forsyne mit kommende build med strøm. Min gode ven Preben, havde et smådefekt MSI Z170-A Pro bundkort liggende som jeg måtte få kvit og frit, som formentlig er kørende, hvis det lykkedes mig at få rettet et par bøjede CPU pins ud, hvilket er noget af det næste jeg skal lege lidt med :D
Jeg kom i tanke om, at jeg havde en defekt bærbar til at ligge, som havde en SSD monteret. Denne er nu blevet pillet ud, samt monteret i mit nye build. Der er tale om en Samsung SSD 840 120gb (MZ-7TD120), som jeg forventer primært skal afvikle mit styresystem. Jeg er dog fortsat på udkig efter en sekundær SSD, som jeg kan bruge til at installere en håndfuld spil på.

I skrivende stund betyder det, at jeg fortsat mangler at anskaffe følgende stumper til mit kommende setup:
  • CPU - Jeg går formentlig efter en billig Intel i5 CPU (LGA 1151)
  • RAM - Cirka 8 GB DDR 4 RAM
  • GFX - Et grafikkort i 1000 - 1200 kr. klassen. Gerne med 4GB RAM
  • SSD - Gerne 240GB eller større.

Formentlig også et trådløst netværkskort, samt nyt bundkort, hvis ikke det andet kommer til at fungere igen.

De første dele til mit nye build, er anskaffet!
Skulle du tilfældigvis ligge inde med en eller flere af de stumper jeg skal bruge i mit kommende build som du vil af med, så skriv gerne en besked. Kunne du ligeledes være interesseret i noget fra min bytteliste, kunne det være win/win :D


>>>Update 3. februar 2018

Jeg har nu fået indkøbt alle manglende dele til mit nye build, samt samlet maskinen og testet den igennem en lille uges tid.

Sådan ser det nye setup ud! Ja, jeg synes at Razer tilbyder et blæret design :D
Jeg kom frem til den beslutning, at jeg ikke ville tage udgangspunkt i et potentielt defekt bundkort, eftersom dette ligeledes havde et par år på bagen og ville tvinge mig til at købe ældre dele, samt evt. flere brugte stumper. I tilfælde af at det ikke kom til at fungere, ville det efterlade mig i en situation, hvor jeg skulle gætte mig frem til hvilke stumper som var defekte.

For nemhedens skyld, besluttede jeg mig derfor i stedet for at købe nyt bundkort, CPU og RAM, samt en brugt GPU.

Mit endelige build endte op med at blive følgende:

  • Intel Core i3 8100 (865 kr.)
  • MSI Z370-A PRO (873 kr.)
  • Ballistix Sport LT - DDR4 - 8 GB - 2666 MHz (701 kr.)
  • ASUS GTX 660Ti, 2GB RAM (400 kr.)
  • Cooler Master MasterWatt Lite 600W (479 kr.)
  • NZXT S340 - Razer Edition (529 kr.)


Jeg fandt følgende frem i gemmerne, som jeg så undgår at smide penge efter:

  • Samsung 120 GB SSD
  • Seagate 500 GB 2,5" HDD


Den totalt pris, inkl forsendelse løb op i 3.847 kr., samt yderlige ~30 kr., til en tvivlsom Windows 10 Pro key købt på Ebay.

Når det kommer til ydeevnen ift. den gamle PC, kan jeg klart mærke en forskel, selvom det er begrænset hvor jeg jeg endnu har nået at lege med den nye. Primært omhandler det en ganske hurtig opstart af Windows 10, pga skiftet til SSD. Ligeledes kan jeg i Counter Strike: Global Offensive, mærke en bedre oplevelse ift. input lag, nu hvor jeg spiller uden V-sync og i stedet uncapped framerate. Denne befinder sig på ~170-250 FPS.

Fire Strike score på AMD maskinen.
For at kunne skyde mig nogenlunde ind på, hvordan min nye PC klarer sig ift. den gamle, har jeg kørt samme 3D Mark "Fire Strike" benchmark på begge maskiner. Hvor min gode gamle AMD maskine endte op med en score på 2107, kunne mit nye build nå op på 4783. Dette er en forøgelse på +127%, hvilket også matcher min oplevelse fra CS:GO meget godt.

Samme Fire Strike benchmark afviklet på det nye build.
Afslutningsvis er jeg meget godt tilfreds med resultatet og mener helt klart at jeg ramte målet ift. forventninger til performance, samt budgettet meget godt. Ligeledes er jeg godt tilfreds med at jeg har et nyt bundkort at tage udgangspunkt i, hvis jeg i fremtiden ønsker at købe en ny 8. gen. CPU, flere RAM eller en ny GPU.

Det har været sjovt at rode med PC build igen, samt få opgraderet den haltende del af mit nørerum, både ift. performance, men ikke mindst udseende ift. resten af rummet!