onsdag den 23. august 2017

RetroPie μArcade


Jeg har igennem længere tid haft en Raspberry Pi 2 B liggende, som jeg dog ikke har brugt meget, siden jeg sidst legede med RetroPie.

Siderne er blevet skåret og bliver samlet med første tværpind.

Som sådan mener jeg, at en Pi er en glimrende platform ift. retrogaming op til og med 16 bit maskinerne. Grunden til at jeg ikke har fået den brugt de senere år, omhandler primært at jeg ikke har haft nogen fornuftigt kasse til den, hvilket betyder at den ligger i en lille sort plastikkasse, med kabler stikkende ud alle steder. Set i forhold til hvordan jeg ønsker at præsentere mit gameroom, passede denne "rodekasse" ikke ind i mit setup.

Bunden bliver monteret. Der er skåret ud, så Pi kassen kan være der.

Efter at jeg så en Youtube video, hvor en anden bygger et miniature arcadekabinet som agerer kasse for en Pi, valgte jeg selv at gå igang med projekt: μArcade. Jeg tog udgangspunkt i noget træ jeg havde liggende fra et gammelt Ikea puslebord og fik laved begge sidestykker i MDF. Herfra brugte jeg stykker fra bordbenene, til at lave nogle solide stykker, som holder de 2 sider sammen. Dette er muligvis overkill, set i forhold til at trælim sikkert kunne klare jobbet, dog har jeg det bedst med, at der både bliver brugt lim og skruer, så jeg er sikker på at det hele holder.

2 stk. USB porte er trukket til fronten.

Hovedsageligt er formålet med dette projekt, at min Pi skulle kunne blive præsenteret på en retrogaming- / arcadeinspireret facon. Jeg har dog beholdt plastikkassen som min Pi er monteret i, eftersom den leverer en flot finish ift. diverse porte på bagsiden, så som audio jack, HDMI og power. Arcadekabinettet er derfor bygget op omkring denne kasse, hvilket giver et ganske flot finish i forhold til bagsiden af maskinen.

Så blev kabinettet malet. Powerknap blev monteret efterfølgende.

Eftersom disse stikforbindelser er placeret på samme side, blev jeg nødt til at trække de resterende relevante forbindelser hen til nye ønskede placeringer. I fronten har jeg monteret 2 stk. USB porte, som bliver tilsluttet direkte til 2 af de 4 USB porte i Pi´en. Disse 2 porte, skal primært bruges til input fra Player 1 + 2, dog er de også ganske anvendelige, hvis jeg vil tilslutte et keyboard, m.m.

Kabinettet indvendigt.

RJ45 porten blev ligeledes forsynet med et forlængerkabel, så denne port kunne trækkes til bagsiden af kabinettet. Denne port er ganske vigtig, eftersom jeg ønsker at have min Pi tilsluttet mit netværk, så jeg via min PC kan tilgå denne og derved overvæge processer, aflæse temperaturer, samt kopiere ROMs m.m. over på den.

Powerkanppen monteres.

Som standart er en Raspberry Pi ikke udstyret med en on/off knap. Ligeledes er det ikke hensigtsmæssigt blot at slukke for strømmen når man ikke ønsker at bruge den mere, eftersom det kan ødelægge softwaren på SD kortet. RetroPie tilbyder dog en fin shutdown funktion, som man kender den fra nyere spillekonsoller, hvilket dog betyder at Pi´en går i stand by mode, indtil strømstikket fjernes helt, samt sættes i igen for opstart. Dette ville jeg gerne slippe for og valgte derfor at montere en knap, som jeg kan bruge til at starte maskinen op, uden at skulle fjerne strømstikket og sætte det i igen. Heldigvis er dette en ganske enkel operation, hvor man ved at kortslutte 2 pins på GPIO´en booter maskinen op fra stand by mode.

Bagsiden af μArcade med powerknap i midten.

Med diverse huller boret, så alle relevante stik kan trækkes ud til fronten og bagsiden, fik kabinettet et par lag rød maling, som danner grundlad for det færdige design.

I toppen af af min μArcade har jeg monteret plexiglas, som gør det muligt at smide et topbanner ind, samt belyse dette fra bagsiden. Her fandt jeg en gammel manual frem til Sega Saturn spillet Virtua Fighter, som jeg havde i overskud. Af denne skar jeg et lille stykke ud, som indtil videre danne grafik til toppen. Jeg har via Ebay bestilt en lille USB LED lampe, som skal forsyne toppen med bagrundbelysning. Denne er dog ikke ankommet endnu, men bliver monteret når den engang dukker op. Når den tid kommer, er det meget muligt, at jeg printer noget nyt grafik, som jeg selv designer.

Jeg har igennem processen overvejet hvad jeg skulle gøre med "skærmen". Her har jeg både tænkt på, om jeg skulle montere en lille LCD skærm, montere et billede bag noget plexiglas, eller blot bevare hullet som udluftning. Som det ser ud p.t., har jeg valgt at bevare hullet som udluftning, så maskinen kan få lidt luft. Denne begrundelse bygger både på, at jeg har lavet dette projekt med ting jeg havde liggende og derfor ikke vil til at smide flere hundrede kr. efter en lille skærm, som jeg formentlig ikke vil kunne anvende til noget i praksis, når jeg i forvejen har en dedikeret 42" Plasma til formålet. Ligeledes må jeg formode at temperaturen vil stige, når der både bliver afgivet varme fra en lille skærm, samt at eneste mulighed for udluftning bliver tildækket. Dette er dog et mindre teoretisk problem, eftersom maskinen under load befinder sig på ca. 55 grader. Om den derfor skulle stige 5-10 grader, ville formentlig ikke være noget problem overhovedet. Når det er sagt, er jeg blevet enig med mig selv om, at det også er ganske sjovt, at have muligheden for at se ind i maskinrummet på min μArcade!

Som en del af det sidste finish, fik jeg min kære svigermor - som arbejder med grafisk design - til at printe noget Metal Slug side art, som jeg har klistret på siderne af maskinen.

Side art på venstre side.

...og på højre.

Alt i alt er jeg godt tilfreds med resultatet og det er lækkert at have min RetroPie stående fremme konstant, så den altid er let tilgængelig ift. diverse retrospil.

Der skal afslutningsvis lyde et stort tak til min herlige svigermor, for det flotte Metal Slug print, samt til min gode ven søren, som valgte at forære mig et 42" Panasonic Plasma TV, som jeg kunne bruge til projektet!

Min hustru spiller Out Zone :)