fredag den 20. januar 2017

WarCraft Tower Defense til Nintendo DS

Jeg er på mange måder glad for min trofaste Nintendo DSi XL, dog specielt fordi den er så bekvem, ift. at samle en lang række backup spil på et enkelt microSD kort, som derefter afvikles på maskinen via et flash card. Det er yderst rart, ikke at skulle have en lang række spil med fysisk, men i stedet være i stand til at lægge disse over på et enkelt kort.

Denne startskærm vækker utrolig gode minder!
At disse DS maskiner er langt nede i pris nu til dags, hvor de desuden ofte kommer i bundles inklusiv flashcards, hvilket blot gør det hele meget nemmere, gør bare DS´en yderligere attraktiv. Jeg vil her berette lidt omkring et spil, som jeg er yderst glad for at have fundet, samt dele dette med andre, som måske også finder det interessant.

Vælg imellem 18 baner!
For cirka 10 år siden, brugte jeg en del tid på at spille WarCraft 3 på PC. Det var dog ikke så meget det traditionelle spil som fangede min interesse, men derimod alle de custom maps som blev lavet, under kategorien Tower Defense. I WarCraft 3, omhandler denne Tower Defense spil-type baner, hvor man som spiller skal forsvare en rute / sti / vej. På denne går der så X antal fjender, som alt efter level får mere og mere HP. Målet er at dræbe disse fjender, inden de når at gå hele ruten igennem, hvilket man gør ved at bygge tårne. Disse tårne skyder nu på fjenderne, når disse bevæger sig indenfor en given radius af tårnet, hvilket lægger op til hele det taktiske aspekt, ift. at bygge disse på steder hvor hvert tårn kan lave flest hits (mest skade) pr. tur, pr. fjende. For hvert kill, modtager man guld, som man så igen kan bruge til at købe nye tårne, eller opgradere de eksisterende.

Min trofaste Nintendo DSi XL, med Ketsui inspireret maleri :D
Som regel har man 10-20 liv, hvilket symboliserer det antal fjender, som må have lov at gå hele vejen, uden at man bliver game over. Spillet bliver dog sværer og svære, hvis man lader fjender passere, eftersom dette medfører manglende kills, hvilket betyder færre penge, som igen betyder manglende penge til at bygge nye tårne, eller opgradere de eksisterende.

Flere baner er direkte inspireret fra original spillet!
Jeg har sidenhen forsøgt mig med andre Tower Defense spil, dog har alle andre - som jeg har prøvet - aldrig formået at nå den glimrende standard og charme, som jeg elskede fra WarCraft 3. Jeg blev derfor helt vild, da jeg ved et tilfælde, stødte på et homebrew projekt, som kunne give mig et smukt plaster på såret. Dette homebrew projekt hedder WarCraft: Tower Defense og er et forholdsvis gammelt homebrew projekt fra 2007 - 2008, til den gode gamle Nintendo DS.

I praksis spiller det godt!
På projektets hjemmeside, er det både muligt at læse omkring udviklingen af spillet, samt grunden til at spillet aldrig blev helt færdigudviklet, ift. at implementere en multiplayer del. Det er generelt spændende læsning, men der hvor det for alvor bliver interessant er ift. at der ligger en version 0.5 af spillet, som frit kan downloades og afvikles på ens Nintendo.

Bygge, bygge, bygge, ...
Installationen af spillet er forholdsvis simpel, dog kan det umiddelbart se ud til ikke at fungere, hvis man ikke lige bruger tiden på, at læse readme filen. I korte træk går det ud på, at man sørger for at placere TowerDefense.nds -filen i "spil mappen" på ens microSD kort, hvilket man normalt gør med diverse andre downloadede spil. Man skal dog huske at den tilhørende Maps mappe (som ligeledes er en del zip-pakken når man downloader spillet) placeres i roden af microSD kortet! Kopierer man fejlagtigt denne med ind i "spil mappen", finder spillet ikke de banerne!

Man kan åbenbart ikke vinde hver gang :D
Når spillet først er kopieret over på microSD kortet, hvorefter dette er blevet isat flash kortet, er det nu blot at starte Nintendo DS´en op og opdatere indholdet af flash kortet. Herefter burde det være muligt at starte filen TowerDefense.nds og begynder at nyde de 18 maps!

Den grafiske stil holder hele vejen!
Er du derfor en gammel WarCraft 3 Tower Defense spiller, som ønsker at nyde denne oplevelse i lommeformat, så kan dette homebrew spil helt klart anbefales!