søndag den 4. oktober 2015

JTAG´ed Xbox 360 Mirror´s Edge mod

Mirror´s Edge <3
Til SSKT13, fik jeg 2 stk. Xbox 360 af min gode ven SLK486. Der var tale om 2 stk. Premium modeller, dog uden harddisk. Foruden dette, var begge maskiner defekte, hvor den ene havde RRoD (Red Ring of Death), hvor den anden maskine så ud til at boote op, dog uden output, hverken med hensyn til video eller audio. SLK486 fortælte mig, at den ene maskine var blevet JTAG´ed, hvilket i grunden er et hard- / softmod, hvilket resulterer i, at maskinen har cirka samme funktioner som andre moddede konsoller. Det som for mig var mest interessant, var dog muligheden for at installere en hvilken som helt harddisk, samt kopiere spil over på denne, uden at skulle benytte den fysiske DVD efterfølgende.
Jeg åbnede den første defekte 360´er op (den som ikke var JTAG´ed), som umiddelbart viste RRoD. Den havde tydeligvis været forsøgt RRoD fikset før og jeg forsøgte at ordne denne igen. Efter at jeg kortvarig fik liv i den igen, fik den dog en E74 fejl, hvorefter jeg stillede den på hylden igen.
Videre til den næste 360´er - som var JTAG´ed! - viste den ikke fejl i forhold til eventuelle lys-fejlmeddelelser på maskinen. Jeg stod derfor med en maskine, som manglede alt form for output, både med hensyn til billede og lyd.
Jeg åbnede den op, og lavede det klassiske RRoD fix (som jeg efterhånden har lavet en del: 1, 2, 3, 4), hvilket viste sig at resultere i en efterfølgende velfungerende Xbox 360.

Mirror´s Edge logo skåret ud med Dremel.
Nu hvor der var liv i maskinen igen, manglede jeg en harddisk. Jeg havde en gammel defekt bærbar computer liggende, hvori der var monteret en 160GB harddisk. Eftersom 360´eren var JTAG´ed, burde det ikke være noget problem, at bruge denne i maskinen. Jeg havde ligeledes en tom harddisk kasse liggende, fra min gamle Xbox 120GB Elite, hvori jeg nu installerede harddisken.
Dette spillede uden problemer, og den tekniske del var nu på plads. Jeg kunne nu installere og afvikle spil fra harddisken, uden brug af DVD. Jeg forsøgte også at installere et NTSC spil, hvilket også fungerede uden problemer!

Skallerne har fået første lag rød maling.
Eftersom maskinen tilbød en række brugbare funktioner (regionsfri, HDD install), ville det give god mening at have maskinen stående fremme, ved resten af mit gaming setup. Jeg valgte derfor at pifte maskinens design en smule op.
Eftersom Mirror´s Edge er et af mine all-time-favorite spil, og det nye - og længe ventede Mirror´s Edge: Catalyst snart udkommer (Feb. 2016), ville det være en god mulighed for, at frembringe et ME inspireret casemod (hvilket jeg også før har leget med på en Master System).
Dette kombineret med, at fejl på de gamle Xbox maskiner oftest hænger sammen med temperaturen, fik mig til at ville installere en gitter, som kunne sørge for øget luft til systemet.

Alle stumper har fået maling og ligger til tørre.
Valget faldt helt naturligt på et rødt / hvidt farvetema, eftersom verdenen i Mirror´s Edge som regel er domineret af en skinnende hvid lyssætning, med røde detaljer i forhold til genstande i verden, som man kan interagere med.
Jeg var i den heldige situation, at jeg havde både rød og hvid maling til rådighed, samt et gitter fra en gammel PC.
Mirror´s Edge logoet blev tegnet i fri hånd, hvilket var en oplevelse i sig selv, hvorefter det blev skåret ud med en Dremel, samt filet / pudset til rette med fil / sandpapir.
Gitteret blev skåret ud med en pladesaks, samt blev filet / pudset for skarpe kanter. Efterfølgende fik selve 360-skallen, samt DVD fronten og eject-knappen rød maling. Gitteret og toppladen fik hvid maling, hvorefter det hele fik lov at tørre. Senere fik det samme tur et par gange mere.
Da det hele var blevet malet nogle gange, samt var blevet tørt, blev det nu hvide gitter limet fast i det udskårne Mirror´s Edge logo, med en varmelim-pistol.
Efterfølgende var der blot tilbage, at samle hele herligheden igen!

Smukt ser det ud!
Placeringen af logo´et befinder sig i siden, lige hvor CPU / GPU køleprofilerne forefindes. Dette bevirker, at de 2 blæsere som er placeret bag i maskinen nu kan hive luft ind igennem siden (igennem ME logoet), ind over køleprofilerne og blæse den opvarmede luft ud bagtil.

Den officielle Mirror´s Edge side roser projektet på Facebook :D
Efter jeg har fikset maskinen, har jeg i skrivende stund spillet i cirka 10 timer på den. Den kører fortsat uden problemer og er en fryd for øjet. I samme anledning, fik jeg lige gennemført Mirror´s Edge på den <3


X360´eren booter nu op i FreeStyle Dashboard (FSD).

Spil til den originale Xbox, kan afvikles fra harddisken. Covers kan overføres via FTP.

Mirror´s Edge skal selvfølgelig også være på maskinen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar