onsdag den 5. august 2015

N64 PAL samlingen rammer 35 pct.!

Det går stille og roligt fremad, i forhold til at anskaffe alle 243 Nintendo 64 PAL spil. Siden sidste opdatering vedr. min N64 samling, er der kommet nogle flere titler til, og jeg har derfor taget en ny række billeder af herligheden.

Smukt ser det ud!
Først og fremmest, er der kommet en række nye (brugte) N64 spil ind, som er komplette med kasse og manual. Selvom der ikke er tale om nogle af de dyre drenge, er jeg specielt glad for, at have erhvervet mig Armorines: Projekt S.W.A.R.M., som må siges at være et af de mere overhypede N64 FPS spil tilbage i 90´erne, samt spillet Hybrid Heaven, hvor der dengang florerede rygter omkring, at det oprindelig skulle være en del af Metal Gear serien, en spinoff til N64.
Nogle mener desuden, at Hybrid Heaven er et af de mere oversete RPG spil på N64 systemet, som aldrig fik den kærlighed det fortjente. Jeg har stadig til gode at spille det, og om jeg nogensinde får det gjort ved jeg ikke, dog er jeg ganske glad for at have det som komplet eksemplar!


29 spil i original kasse, er det blevet til indtil videre.
Nintendo 64 systemet tilbyder efter min mening, nogle af de aller flotteste spilbokse, i hvert fald når det kommer til konsolspil. Det glæder mig derfor også, at min samling i dag består af 29 spil, som jeg besidder i original boks. I langt de fleste af disse, forefindes manualen også, hvilket lige placerer prikken over I´et.
Ud over dette, har jeg for nyligt lige afsluttet en handel med en gut som havde en række N64 titler til salg. Samtlige af disse spil modtog jeg i boxprotectors, som beskytter papæskerne glimrende, samt formår at få dem til at holde formen, også selvom de igennem tiden er blevet ret medtaget. På sigt kunne jeg godt fristes til, at anskaffe boxprotectors til alle mine N64 spil, som stadig er i original kasse.

Nintendopap.
Foruden de 29 spil i original kasse, ligger jeg også inde med 3 kasser som dog mangler selve spillet. WWF Attitude og WWF No Mercy befinder sig i den billige prisklasse, hvorimod Rakuga Kids godt kan være en lidt dyrere omgang, hvis det skal være komplet. I dette tilfælde er det rart, at jeg kan nøjes med at anskaffe selve spillet.
At anskaffe spillet til disse 3 kasser, bliver et af de næste delmål, ift. den komplette N64 samling!

Hjemmelavede kasser - MVS style!
Selvom jeg foretrækker at anskaffe mine Nintendo 64 spil komplette i original boks, så er det langt fra alle spil som jeg gør dette med. Grunden hertil er, at Nintendopap er dyrt. Som regel stiger prisen på et N64 spil med noget i retning af 100% - 150%, hvis spillet skal anskaffes med kasse og manual.
Så længe vi er nede i den billige ende, vil jeg godt lege med, eftersom det betyder at prisforskellen imellem et komplet spil og et cartridge-only spil, ligger på omkring 50 kr. Bevæger vi os derimod op i de spil, som normalt går for 200 - 300 kr. cart only, vil prisen på et komplet eksemplar ofte befinde sig på 400 - 600 kr. Dette resulterer i, at man pludselig betaler flere hundrede kr. for en papkasse, hvilket jeg ikke ønsker :D
Alt dette ændrer dog ikke på, at papkasser til retrospil er forbandet attraktive at se på. Med inspiration fra Neo Geo MVS kasserne, samt covers fra My Cover Project, har jeg derfor ved hjælp af 9 kroner PostDK kasser, udarbejdet min egen løsning, hvilket jeg er godt tilfreds med resultatet af.


Løse cartridges...

...flere løse cartridges, hvor et Hong Kong Wave Race 64 har sneget sig med...

...og lige lidt flere!

I skrivende stund, ligger jeg inde med 51 løse N64 cartridges som alle er PAL. Flere af disse spil, har en helt særlig plads i mit hjerte, og jeg forbinder disse enten disse med teknisk gode spil oplevelser, barndomsminder, eller endda selve indkøbet af spillet.
Specielt Perfekt Dark giver mig minder om et solidt FPS spil ift. den daværende teknik. Snowboard Kids fører minderne 18 - 20 år tilbage, hvor jeg spillede denne titel i split screen med min gode barndomskammerat, i et utal af timer. Derudover er der så lige NBA Hang Time, som jeg købte som fødselsdagsgave til mig selv, i den tyske by Goslar for et par uger siden, da vi var på weekendophold i Harzen.
Udover dette har der på billedet 2 sneget sig et Hong Kong eksemplar af Wave Race 64 med, som selvfølgelig ikke tæller med i PAL samlingen. :) Heldigvis har jeg Wave Race 64 som PAL eksemplar, hvilket i øvrigt er et glimrende spil, som også vækker diverse minder fra mine unge teenage-år.
På et tidspunkt, kunne jeg godt tænke mig at lave kasser til alle mine løse cartridges, dog bliver det først, når jeg engang i fremtiden finder tiden til det.

Selvom det er NTSC, har dette spil en helt særlig værdi for mig :)
Selvom mit eksemplar af Perfekt Dark ikke er PAL, er jeg alligevel ret glad for dette. Igen er dette basseret på minder, hvor jeg tilbage for cirka 10 år siden anskaffede mig spillet, og følte at jeg var den vildeste samlerkonge, fordi jeg havde 1 forseglet spil :D
Perfekt Dark får formentlig lov at blive stående i samlingen, i forseglet tilstand, så længe jeg samler!

Min Nintendo 64 PAL Samling. 35% komplet.
Som det står til lige p.t., består min Nintendo 64 samling af 85 spil, hvor 29 er i original kasse, 5 er i custom kasse, og de resterende 51 spil blot er samlet i en fælles kasse. Eftersom det komplette PAL sæt er på 243 titler, har jeg indtil videre opnået 35% af sættet, og mangler stadig 158 spil.
Jeg mangler fortsat alle de dyre drenge, så som Snowboard Kids 2, StarCraft 64, Conker's Bad Fur Day, samt en række andre. Fælles er her, at alle disse har rundet 1000 kr. grænsen, vel og mærke for cart-only. Derudover mangler jeg ligeledes store dele af de mellemdyre titler, så som Mario Kart, dele af Mario Party serien, Resident Evil 2, samt en lang række andre titler.
Heldigvis mangler jeg også stadigvæk en del af de helt billige sportspil, samt andre titler i 50 - 100 kroners klassen. Det er også disse billige titler, som jeg i første omgang vil få krydset af listen.