lørdag den 25. juli 2015

Xbox 360 RRoD fix (Premium, 2006)

Så blev det igen tid til at udføre et "Red Ring of Death"-fix. For et par dage siden, fandt jeg på en genbrugsplads en X360 premium (med camouflagefront WTF!?) til ganske få kroner. Selvom jeg efterhånden har de 360´ere, som jeg vil have, kunne jeg alligevel ikke lade maskinen ligge til den pris. Jeg købte "katten i sækken", og som jeg næsten havde regnet med, blinkede der 3 røde lamper da jeg startede maskinen op.

3 røde lys, på en lækker camouflagefront -_-

Jeg havde stadigvæk 1 sæt RRoD fix skruer + nylon & stål spacers liggende, så disse kunne jeg lige så godt få smidt i. Jeg kunne se at maskinen før havde været åbnet, dog havde X-klemmerne ikke været fjernet. Dette var et godt tegn, eftersom sandsynligheden for at få noget til at fungere er større, hvis andre ikke har udført mislykkedes forsøg. Hvad formålet med at åbne sen ellers har været, aner jeg ikke, dog håbede jeg på at der måske havde været monteret en chip, eller andet spændende. Det var der dog ikke.

Nyt kølepasta + maskinskruer. Nu skal den bare have lov at svede lidt!

Efter noget tid, kun 2 røde lys - maskinen er "overophedet".

Standart proceduren blev afviklet, hvor de 2 køleprofiler blev afmonteret og renset for gammel kølepasta. Skruerne i køleprofilerne blev ligeledes fjernet, CPU / GPU på bundkortet blev rengjort for kølepasta, og køleprofilerne blev igen monteret med maskinskruer, hvor der på hver skruer blev brugt 2 stk. nylon spacers og 1 stål spacer. Nylonspacers blev placeret, så der er én på hver side af bundkortet (hullet hvor den pågældende skruer går igennem). Stålspaceren blev placert imellem køleprofilen og den nylonspacer, som er placeret på oversiden af bundkortet.

GPU køleprofilen ligger på cirka 50 - 55 grader.

CPU køleprofilen ligger på cirka 65 grader.

Med køleprofilerne skruet stramt fast, var det ellers blot at tænde op i maskinen (kun bundkort, inkl. front PCB (hvor startknappen er placeret)) og lade den blive varm. De første 5-10 minutter blinker den RRoD (3 røde lamper), hvorefter den skifter til 2 røde. Herfra slukkede jeg så maskinen, og spændte hver skrue en halv omgang mere, imens CPU / GPU stadig var ganske varme. Herfra var det så blot at lade maskinen køle af, teste at fixet fungerer og samle den igen!

RRoD operationen, var en succes!

Efter at den var blevet samlet igen, var det blot at smide power på igen, så maskinen kunne få det sidste tjek. Sådan - Alt kører igen!