onsdag den 6. maj 2015

Arcadeglæde - Software og hardware i ét!

I dag fik jeg et nyt spil ind ad døren. Denne gang var spændingen dog en helt anden end normalt. Grunden til dette, skal ikke nødvendigvis findes i, at spillet i sig selv er bedre end andre spil som jeg køber, dog bliver det i praksis præsenteret på en langt mere attraktiv facon. Spillet som postmanden afleverede, var nemlig et arcadespil!

Prehistoric Isle in 1930 poster
Titlen på spillet er "Prehistoric Isle in 1930". Spillet udkom tilbage i 1989 og er udviklet af SNK, hvilket er samme firma som stod for Neo Geo systemerne sidenhen. Prehistoric Isle in 1930, er en horizontal SHMUP ("Raptor Genren" om man vil...), hvor man styrer et lille fly, som skal skyde dinosaurusser af enhver art. Undervejs kan man skyde æg (?) som indeholder power ups i form af et ekstra våben, som man ved hjælp af knappetryk, kan cirkulere rundt om flyvemaskinen, i 8 forskellige positioner. Alt efter position, affyrer våbenet forskellige skud, og i tilsvarende retning.

Spillet i sig selv, hvis fokus bliver rettet 100 pct. imod softwaren, imponerer mig ikke specielt ift. så mangle andre spil i samme genre. Der hvor det for mig bliver en helt speciel oplevelse, er i forhold til helhedsoplevelsen, i forbindelse med at håndtere og spille spillet.

Det er en smuk oplevelse at håndtere arcadespil!
Det specielle ved at håndtere et arcadespil er, at sådanne spil - i forhold til nye konsolspil fx - kommer på massive printplader. I dette tilfælde fylder spillet 2 printplader, som er lagt oven på hinanden. Dette i sig selv gør, at jeg føler, at jeg får MEGET MERE for pengene, end hvis jeg køber et tilsvarende spil, som ligger på en DVD eller lignende. Hvor det ikke er videre ophidsende at nærstudere en DVD skive, er det derimod imponerende at betragte et arcadespil. Dette i sig selv, tilføjer en ny æstetisk dimension, selvom spillet ikke engang er tilsluttet endnu. En lignende tilfredsstillelse er svær at spore ved konsol spil nu til dages.

Hvor ser det bare nydeligt ud!
Jeg kunne forestille mig, at der er tale om cirka samme følelse, som når en mekanikker "nyder" lyden af en god og velfungerende motor. Motorlyd er ikke noget den almindelige borger hverken værdsætter eller skænker en tanke i hverdagen. Det samme formoder jeg er tilfældet, ved mange gamere derude. Disse bekymrer sig ofte ikke om hvilket medie (værdsættelse af motorlyden) det pågældende spil afvikles fra, men har udelukkende fokus på at spillet virker (motoren kører). Dette er der intet galt i, eftersom alle jo er forskellige og har forskellige interesser. Det symboliserer dog meget godt, hvilken glæde jeg oplever ved arcadespil, eftersom disse gamle printplader, kombineret med min SuperGunStick og arcadestick resulterer i total arcadeglæde! Når man køber arcadespil, køber man ikke kun software, men også en stor portion hardware, hvilket er super tilfredsstillende.

Lidt sjovere at betragte, end en DVD skive.
Jeg kan kun anbefale alle andre som endnu ikke har leget med arcadespil, at gå i gang med dette. Det behøver hverken at være dyrt eller pladskrævende, da man selv styrer hvad man køber og hvor meget. Derudover kan en SuperGun forholdsvis nemt selv bygges, og så slipper man for at have et arcadekabinet stående.

Afslutningsvis skal der også lyde en stor tak til alle de herlige folk, som i tidernes morgen at tilskynnet mig til at kigge nærmere på arcade, samt hjulpet mig i gang med dette!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar