lørdag den 24. januar 2015

Projekt: Neo Geo CMVS [MV-1FZ] (Del 2)

Siden sidst, har jeg nået en hel del. Jeg har fået købt træ til selve kassen, samt designet og bygget denne. Jeg havde en idé om, at jeg ville gå efter et look, som minder om mit Consolized Taito F3 build, dog kunne jeg også godt tænke mig lidt mere spil i farven, samt tættere lag. Da jeg kørte i Silvan, så jeg at de ligeledes solgt 18mm støbe krydsfinér, hvilket jeg købte.

Overfladen slibes ned, så limen kan hæfte.
Dette støbekrydsfinér har en række egenskaber, som gjorde det attraktivt for mig, i forhold til almindeligt fyr-krydsfinér. For det første, består det er cirka dobbelt så mange lag. Herefter er det betydeligt mere hårdt, hvilket betyder at kassen er ekstra modstandsdygtig overfor mærker, i forhold til en tilsvarende bygget i fyrtræ. Sidst men ikke mindst, er overfladen specialbehandlet, yderst stærk, flot og brun og besidder et helt rette retrolook, så snart det er blevet bearbejdet. Denne brune overflade, giver mig ligeledes det farvespil, som jeg gerne ville opnå i forhold til arbejdet med lag og dybde i krydsfinéret.

Jeg valgte at få Silvan til at skære stykkerne for mig på mål, da de har maskineriet til at gøre dette hurtigt og effektivt. Alternativt, skulle jeg bruge en fukssvans, hvilket ikke ville blive lige så godt, samt tage en halv aften. Det blev til 3 stykker træ i alt. En bundplade på 25x25cm, samt front- og bagplade.

Der laves huller til controllerporte.
Da jeg kom hjem med stumperne, fik jeg målt op og boret huller, så fronten og bagsiden kunne blive monteret på selve bundpladen. Efterfølgende sleb jeg den brune specialoverflade ned, så jeg var sikker på at trælimen ville tage fat. Herfra var det så bare at smøre lim på, samt skrue fronten og bagsiden fast, og vente på at limen tørrer.

Nu var selve kassen i grove træk bygget. Herfra kunne jeg så begynde at lave huller i fronten, til 2 stk. controllerporte, samt en lysdiode i midten. Det var meningen, at jeg ville installere lysdioden i et stålmount, dog gik jeg i stedet over til, at lade dybden i træet klare arbejdet. Jeg brugte en undersænker til, at lave et kegleformet udsnit, som danner en pæn ramme omkring lysdioden.

Bundpladen målte jeg op, så selve MVS systemet kunne blive monteret hensigtsmæssigt, i forhold fronten og bagsiden. Bagsiden er forskudt med 5mm, så der er plads til knapper og ledninger. I bagsiden, blev der lavet hul til strømstik, A/V out, samt Service og Test knapper.

Løst samlet, for at give en idé omkring hvordan resultatet bliver. Det tegner godt!
Vedrørende strømforsyningen, har jeg valgt  at bruge den samme, som jeg ligeledes bruger til mit SuperGunStick og Consolized Taito F3. Jeg har endnu ikke målt hvor mange ampere boardet sluger på +5V forbindelsen, men viser det sig at være omkring 2A eller derunder, kunne jeg godt finde på, på sigt, at finde en mindre strømforsyning til systemet. Uanset hvad, så monterer jeg et Molex stik på bagsiden.

Jeg havde tilfældigvis 2 stk. sorte Sanwa knapper liggende, som kommer til at agere henholdsvis Test- og Serviceswitch. Disse bliver monteret i bagpladen.

Første lag skibslag er penslet på!
I skrivende stund har jeg fået lavet alle huller i kassen, samt slebet overflader og kanter ned til ønsket niveau. Derudover har jeg givet kassen det første lag skibslak. Det eneste som mangler ved selve kassen, er at lakkere den med nogle flere lag. Herefter skifter fokus til den elektroniske del, samt finde en løsning på, hvad der skal dække hullet imellem selve MV-1FZ boardet og fronten.

Den elektroniske del skulle gerne være ligetil, dog er jeg endnu ikke afklaret med hvordan jeg vil afdække hullet over den blottede del af bundkortet. Jeg overvejer at skrue nogle messing afstandsstykker fast i bunden af kassen, hvorefter jeg skærer et stykke aluminium og plexiglad til, som passer i hullet. Herfra kan jeg så printe noget passende artwork ud, og lægge imellem.