lørdag den 6. december 2014

Wii softmod + HDD install

Efter at havde hygget mig med at tilføje en harddisk i min PS2 og opgraderet harddisken i min Xbox, samt modde disse konsoller med henblik på at afvikle spil direkte herfra, fik jeg lyst til at udføre et lignende stunt på min Wii. Jeg foretrækker at udføre mods på konsoller som jeg har flere af, i tilfælde af, at jeg skulle præstere at ødelægge maskinen. Derfor købte jeg en brugt sort Mario Kart Wii bundle lokalt til billige penge.

Smukt ser det ud, når farven matcher. En 500GB HDD, kan indeholde cirka 200 Wii spil.

Jeg havde i forvejen en Western Digital 500GB harddisk liggende, som har samme sorte glans som den ny erhvervede Wii konsol, så det ser fint ud sammen.

SD kortet som jeg har brugt.

Jeg googlede mig til diverse guider, som umiddelbart virkede til at være enig omkring, at et SD kort fungerer mere stabilt til dette mod, i forhold til et SD HC kort. Heldigvis havde jeg et 2GB ScanDisk kort liggende, som jeg ligeledes gjorde brug af. Med disse ting på plads, var det sidste jeg skulle bruge en GameCube controller. Dette skyldes at nogle af menuerne, som man skal navigere rundt i, når man udføre dette mod, ikke bliver understøttet af en WiiMote. Ligeledes har jeg også læst, at nogle WiiMotes kan bruges, hvis bare ikke det er de nyere med Motion Plus. Om dette er sandt ved jeg ikke. Jeg ville i stedet benytte lejligheden til, at bruge lidt tid i selskab med den fantastiske GameCube controller igen!

Verdens lækreste controller!

Med disse ting til rådighed, var det ellers bare at komme i gang. Først startede jeg min Wii op, hvorefter jeg under options menuen så, hvilken System Menu version der var installeret på konsollen. Med dette i tankerne (I mit tilfælde var det ver. 4.3E) fandt jeg under netværks info ud af, hvilken MAC adresse min konsol har. Herfra besøgte jeg siden Please.HackMii.com hvor jeg tastede infoen ind, trykkede "cut the red wire", hvorefter siden genererer en "LetterBomb pakke", som er skræddersyet til min konsol.

Da jeg havde downloaded denne LetterBomb exploid pakke, åbnede jeg den op (.zip fil), og pakkede den ud i roden på SD kortet. Herfra sætte jeg SD kortet i min Wii, og klikkede på konvolut ikonet nederst i højre hjørne, og trykekde pil til venstre, hvorfra LetterBomb pakken kunne åbnes. Nu kunne jeg så installere "The Homebrew Channel" og "BootMii".

Homebrew Channel installeret!

Jeg smed SD kortet tilbage i min PC´er, og downloadede en anden .zip pakke, med applikationen USB Loader GX" og "d2x cIOS installer". Nu skulle der køres en del IOS filer, igennem d2x cIOS installer´en. Hvad disse i praksis gør, aner jeg ikke, dog er det en nødvendighed at disse bliver afviklet, inden USB Loader GX´en kan anvendes. I den forbindelse sørgede jeg for at der var internet adgang til konsollen, dog havde jeg slukket for den officielle "auto update" funktion på Wii´en.

Først skal IOS´erne installeres, hvorefter USB Loaderen kan anvendes!

Da det var gjort, downloadede jeg WBFS Manager 3.0.1, som jeg brugte til at formattere min Western Digital 500GB harddisk med. Efter at denne er blevet formateret til WBFS filsystem, tilsluttede jeg den via USB, til den nederste USB port på konsollen (Når Wii´en ligger ned). Herfra startede jeg maskinen op, klikkede på "The Homebrew Channel" og videre herfra på "USB Loader GX".

Første spil bliver installeret / rippet.

Herfra kunne jeg så sætte et Wii spil i maskinen, trykke "Install" og ellers afvente, at spillet blev rippet til harddisken. Nu kunne jeg så skifte spillet ud og gentage processen. Efter noget tid, blev der rippet de første 15 spil til harddisken. En lækker og meget praktisk detalje er, at Wii´en læser spil fra alle regioner, så snart dette sker igennem USB Loader GX. På denne måde er maskinen nu også regionsfri, både med hensyn til Wii og GameCube spil!

Fint og overskueligt, med virtuelle covers, til de forskellige rips.

En anden lækker detalje er, at man efterfølgende kan klikke på det virtuelle cover i USB Loader GX, hvorefter denne tilbyder at downloade det korrekte cover til det pågældende spil, samt andre spil i biblioteket, som ikke har noget cover.

Læser du dette og ønsker du selv at lave et lignende mod med din Wii, så er det lige til. Det flyder med guides på nettet, både på skrift, men også Youtube videoer. Disse guides afviger til dels fra hinanden, dog kan man google lidt rundt, og finde en som man vil følge. I sidste ende er resultatet cirka det samme.