fredag den 7. november 2014

Projekt: SuperGunStick (Del 4)

Så blev der lagt sidste hånd på projektet, som medfører at det kan blive betragtet som afsluttet.

Arcadeglæde i praksis!

De sidste stumper kom hjem, hvilket gjorde det muligt både at lodde lyd-delen færdig, samt tilslutte og montere de 2 controller porte. Disse porte gør det dels muligt, at spille med en eksternt controller / arcadestick som Player 1, i stedet for at bruge det indbyggede stick, men også at spille diverse arcadespil, 2 spillere, med 2 eksterne sticks.

Controllerporte monteret med ligekærvet messingskruer. Retro på den fede måde :D!

Ligeledes åbner det også op for muligheden, at spille med eksternt stick, ved brug af PlayStation / 2 delen. Eftersom de 2 controllerporte gør brug af Neo Geo pinoutet, er det dog kun den øverste række knapper som er tilsluttet.

Lyd-delen blev også færdiggjort. Her gjorde jeg brug af en simpel løsning med 2 modstande. Dette har jeg gjort, eftersom lyden som forlader JAMMA connectoren er forstærket lyd, som i værste fald kan smadre TV højtalerne. Ved at bruge disse modstande, drosles lydstyrken ned til et mere TV venligt niveau.

Diagram over lyd-delen.

Da JAMMA connectoren kun tilbyder mono-lyd, er denne blevet forbundet til A/V out-porten, så der kommer 2x mono-lyd ud i spil. I forhold til mine andre consolized projekter, har jeg adskilt Audio GND forbindelsen fra de andre GND forbindelser. Jeg har dog stadig gjort brug af samme DIN connector, som jeg har brugt ved disse. Dette var muligt, eftersom der var én ubenyttet leder i connectoren. I forhold til dette, har jeg også udfærdiget et nyt A/V kabel, som tager højde for denne separate GND forbindelse.


Nu med separat GND, til Audio-delen.

Jeg har i praksis ikke kunne teste lyddelen endnu, eftersom det arcadespil som jeg besidder (Three Wonders, bootleg) har defekt lyd. Dette vil jeg få kigget nærmere på snarest, hvor jeg forventer (læs: håber) at problemet vil løses, så snart jeg får udskiftet de 15 kondensatorer, som er placeres i forstærkerområdet på selve spillet.

Disse kondensatorer skal udskiftes.

Nogle spil tilbyder stereo-lyd, dog skal dette signal trækkes foruden JAMMA connectoren, direkte fra PCB´et, hvilket så ville gøre det besværligt at gøre brug af ren JAMMA forbindelse.

En del ledninger blev det til i sidste ende.
Mekanik som møder elektronik, er altid et smukt syn. Her ses bunden af Happ joysticket.

I forhold til strøm delen, har jeg valgt at undlade at forbinde -5V forbindelsen. Grunden hertil er at de færreste arcadespil gør brug af denne spænding, samt at det ville gå i modstrid med mit ønske omkring, at kunne bruge en PC strømforsyning direkte, via Molex connectoren, eftersom denne kun indeholder +5V, +12V og GND. Skulle jeg på et tidspunkt få brug for at tilføje denne -5V forbindelse, kan denne eventuelt tilkobles et JAMMA forlængerkabel. Et sådan kabel vil jeg alligevel skulle bruge i praksis, hvis jeg ønsker at have lange gamingsessions, med brug af det interne stick, da spillet ellers er lige tæt nok på :D

Afslutningsvis har jeg lavet en video, som viser SuperGunSticket i aktion:


Til sidst skal der lyde et stort tak til SLK486, som forærede mig Three Wonders (bootleg) + Happ stick / Happ knapper kvit og frit.

Ligeledes skal der lyde et stort tak til Elgen, som stod til rådighed med hjælp og vejledning, i forhold til at forstå det tekniske bag JAMMA lyd! Husk at tjekke hans blog ud! Han udfører en del arcade-reparationer og dokumenterer processen på bloggen!