torsdag den 30. oktober 2014

Projekt: SuperGunStick (Del 3)

Siden sidste opdatering er der sket en del. Alle huller er blevet boret og savet, samt pudset op til korrekt hulstørrelse.

Smukt ser det ud, når træ og elektronik bliver ført sammen!
Dette indbefatter både hullerne til knapperne, JAMMA connectoren, PWR input, A/V out, samt de eksterne controllerporte. Eftersom hvert knap hul skulle udvides med cirka 3-4 mm i forhold til det kopbor jeg havde til rådighed, tog dette en del tid i selskab med en rundfil og sandpapir.

Snedkerarbejdet er færdigt!
På indersiden af enheden har jeg lavet skrå kanter på fordybningen, som bunden af selve joysticket bevæger sig i. Dette var som sådan ikke nødvendigt, dog giver det er lækkert finish på indersiden.

Herfra har jeg lakeret SuperGunSticket med skibslak. Efterfølgende har jeg slebet lakken let ned og med en sprittusch skrevet betegnelser til de forskellige knapper og tilslutningsmuligheder. Eftersom mine andre byggeprojekter som regel har omhandlet knivskarpe og millimeterpræcise bogstaver, var det helt sjovt, at forsøge med en mere casual tilgang. Det har derfor resulteret i et design, med frihåndstegning og skrift. Efterfølgende har jeg givet SuperGunSticket 3 læg skibslak igen, med henblik på at fremhæve skriften, samt sørge for at denne ikke bliver slidt ned eller tværet ud.

Fronten af SuperGunSticket.
Højre side. Ligekærvet messingskruer er badass retro!
Bagsiden af enheden. Supergun delen kan benyttes med en standart PC strømforsyning!
Med dette på plads, kan selve snedkerdelen betragtes som værende afsluttet. Herfra mangler alt elektronikarbejdet, som jeg også har fået udført en stor del af.

Efter at have monteret knapperne og joysticket, fandt jeg en gammel arcade-GND-ledning frem, med en masse spadestik på. Den har jeg brugt til at forbinde alle GND-pins, på samtlige kontakter i enheden.

En del ledninger er det blevet til. Der mangler stadig en hel del!
Herfra gik jeg i gang med printpladen fra den rippede PlayStation 1 controller. Jeg skrabede adgang til kobberbanerne, til alle knapper og fik loddet ledninger på disse, samt en ledning på GND. Efter at have dobbelt tjekket, at der var tale om gode og holdbare lodninger, gik jeg i gang med en varmlimpistol, som både stabiliserer ledningerne, men også isolerede disse ift. kortslutninger med andre ledninger, kontakter, m.m, inde i enheden.

PCB fra PS1 controller. Ledninger er lodet på, så denne kan styres via arcadesticket.
Med dette på plads, loddede jeg alle ledningerne fra den rippede controller fast til de pågældende knapper, samt den fælles GND.

Herfra loddede jeg det 15 benede D-Sub hun-stik på ledningen som forlader controlleren. Dette blev herpå skruet fast i selve SuperGunSticket, med små lige kærvede messingskruer, som står fantastisk ift. det lakerede træ.

Kablet som bruges, når SuperGunSticket skal fungere som PS / PS2 arcadestick.

Hermed kan PlayStation delen betragtes som værende afsluttet. Afslutningsvis testede jeg SuperGunSticket, med en god gang Psyvariar på min Playstation 2. Alt fungerede som det skulle!

Næste del af projektet, omhandler at lodde selve superun-delen sammen. JAMMAconnectoren er på nuværende tidspunkt blevet forbundet til A/V udgangen, hvad video delen angår. Jeg har her forbundet de 3 farver (RGB) til A/V udgangen, med en 150 ohms modstand på hver farve. Ligeledes er +5V blevet forbundet, med en 150 ohms modstand og sidst men ikke mindst, er Video-GND og Sync også loddet på.

JAMMA connectoren forbundet med power + video. Nok til at teste billede.
På nuværende tidspunt mangler jeg stadig at forbinde lyddelen. Grunden til at den ikke er loddet med det samme, omhandler at JAMMA spil har en indbygget forstærker, som spytter forstærket lyd ud, direkte igennem JAMMA connectoren. Ydermere fungerer lydsignalet via et +/- sytstem, i stedet for et Left/Right. Jeg er derfor nød til at finde på en løsning, så jeg opnår et tilfredsstillende resultat, uden risiko for at smadre mine TV højtalere.

Jeg regner med at gå efter en løsning, som giver mig 2x Mono lyd, samt drosler den forstærkede lyd ned. Denne løsning omhandler 2 modstande.

Jeg fik dog testet SuperGunSticket, med et arcadespil som jeg har liggende (Three Wonders, bootleg), hvilket resulterede i at der var billede på skærmen, så det ser ud til at fungere!

SuperGunSticket bliver testet med Three Wonders arcadespil.
Jeg er godt tilfreds med, hvordan det kom til at passe med højden på enheden, i forhold til arcadespil. Selvom det i praksis bliver en meget klemt og risikabel fornøjelse, at have et arcadespil monteret direkte ind i siden på det arcadestick som man bruger til at spille med, er jeg glad fordi muligheden med direkte tilslutning er til stede. Dette kan for eksempel vise sig at være relevant, hvis supergun delen skal bruges med eksterne arcadestick.

Højden på JAMMA connectoren, matcher højeden på et arcadespil med påmonterende fødder.
Herfra mangler jeg ikke særlig meget mere. Jeg skal have forbundet alle knapper fra JAMMA connectorens Player 1, til de pågældende knapper i enheden. Ligeledes skal jeg forbinde alle knapperne (på nær Service / Test) for player 1 og player 2, til de pågældende stik i venstre side af SuperGunSticket, så det bliver muligt at spille med eksterne controllere / arcadesticks.

D-Sub15 stik mangler stadig.
I modsætning til PS/PS2 arcadestick udgangen, har jeg her valgt, at bruge D-Sub15 han-porte. Dette gør, at der ikke kan byttes om på disse stik rent fysisk, men ligeledes åbner det op for muligheden af, at bruge eksterne Neo Geo arcadestick og controllers.

KonsolTing! JA TAK!
Så alt i alt, mangler der at blive loddet nogle simple forbindelser.... That´s it! De 2 porte + modstande er bestilt. Jeg regner derfor med, at projektet bliver afsluttet inden ret længe!