lørdag den 11. oktober 2014

Projekt: SuperGunStick (Del 1)

Jeg er gået i gang med et nyt projekt, hvor der igen skal arbejdes med træ. Efter at have en række ønsker vedrørende hardware, som jeg godt kunne tænke mig, har jeg valgt at komme op med en løsning, som jeg kan bygge selv. I korte træk, går det ud på at bygge et arcadestick, som både skal kunne bruges med mine PlayStation spil, samt mine arcadespil - på sigt når jeg anskaffer nogle. Grunden til denne løsning, omhandler specielt ønsket om at kunne afvikle diverse PS2 SHMUPS med arcadestick frem for en standart controller, men også med henblik på at slippe for at bygge 2-3 forskellige enheder.


Første udkast, som skildrer de funktioner jeg gerne vil inddrage.

I skrivende stund ejer jeg ingen arcadespil, ud over de systemer som jeg i forvejen har consolized. Med denne løsning, vil det være muligt, både at bruge enheden som almindelig PlayStation arcadestick, men også som arcadestick til mine consolized maskiner, som bruger Neo Geo pinout på joystickporten. Derudover kan enhenden bruges som supergun, hvor man som player 1, enten kan bruge selve enheden som arcadestick direkte, eller tilslutte et eksternt arcadestick. Der vil ligeledes være mulighed for, at tilslutte et player 2 arcadestick - også via Neo Geo pinout.

Ønsker jeg at bruge arcadestick og supergun delen på samme tid, vil det være muligt at smide et JAMMA forlængerkabel imellem connectoren i enhenden, og selve spillet, i tilfælde af at det skulle være til gene, at disse dele hænge tæt sammen. I forhold til at teste arcadespil, vil dette dog være en kompakt løsning.

Vedrørende PlayStation delen, har jeg tænkt mig, at strippe en PS1 controller, og forbinde denne til de respektive knapper på arcadesticket. Det betyder, at selve PCB´et fra PS1 controlleren, ligeledes vil befinde sig inde i denne enhed.

Enheden begynder i grove træk at tage form.

Mulighederne er derfor mange, og alt er samlet i én enkelt enhed.

Jeg har indtil videre anskaffet noget 15mm krydsfineér, som danner grundlad for siderne + toppladen. Et af mine mål, er at toppladen ikke skal indeholde synlige skruer, eftersom den gerne skulle have et flot finish, med skibslak. Toppladen bliver derfor monteret ved hjælp af dybler + trælim.

Dybler sikrer at jeg undgår synlige skruer i toppladen.

Jeg har stadig ikke taget stilling til hvordan bundpladen skal være. Jeg har overvejet at bruge en tynd krydsfineérsplade, men har også overvejet en løsning med en aluplade.

Toppladen bliver limet sammen med rammen af sider.

Sider og topplade samlet. Stadig en masse arbejde forud...

Det næste jeg skal i gang med, er at lave huller til samtlige knapper, A/V udgangen, power input, JAMMA connectoren, samt controllerportene. Derudover skal jeg have bestilt joystik + knapper hjem. Jeg regner med at gå efter Sanwa knapper, men er stadig ikke helt afklaret. Vedr. joystick, regner jeg med at gå efter Sanwa, eller Seimitsu.