søndag den 5. oktober 2014

Projekt: Consolized Taito F3 (Del 2)

Nu er der endelig nyheder i forhold til min consolized Taito F3. Det er ved at være mange måneder siden jeg fik den bygget færdig, dog fik jeg den aldrig testet, da jeg ikke havde noget spil at teste med. Dengang nåede jeg frem til, at F3 systemet blinker og kører loop, når det bliver startet op uden spil. Problemet her var dog, at jeg fik at vide fra forskellige kilder, at F3 systemet enten skulle agere sådan, eller det stik modsatte. Nogle sagde det ene, hvorimod andre sagde det andet. Derfor blev jeg ikke klogere på denne front, hvilket medførte, at jeg snuppede min F3´er med til SSKT 12, som lige er blevet afviklet i denne weekend!

Det pynter godt, når spillet er sat i!

Jeg havde allieret mig med en, som ville medbringe nogle F3 spil, så jeg kunne teste mit system. Resultatet var at der kom billede på, og alt så ud til at fungere! Dog var der stadig problemet omkring "Player 1 ned-knappen", som den gode Neros havde fortælt mig omkring, inden han forærede mig F3 boardet. Ganske rigtigt, fungerede ned funktionen ikke, men dette blev der fundet en løsning på!

Yep, det ser sku godt ud!

Jeg har før skrevet lidt frem og tilbage med Elgen, som driver bloggen Elgens Repairs. Jeg vidste at han har et super godt indblik i at fejlfinde og reparere arcadeboards, og eftersom han også deltog i SSKT 12, fik vi talt en del sammen. Den kære Elgen, tilbød mig at kigge på F3 boardet, med henblik på at fejlfinde og finde frem til hvorfor ned-funktionen ikke virkede.

Elgen fejlfinder - og lokaliserer fejlen overraskende hurtigt!

I korte træk omhandlede problemet, at én enkelt modstand, som sidder i en pakke med flere modstande, var gået sig en tur. Denne modstand skulle bruges, i forbindelse med ned-funktionen. Eftersom vi ikke havde adgang til en ekstra modtand, som man fint ville kunne havde brugt til at fikse dette problem, fik Elgen en meget fiks idé! Eftersom ned og up funktionen ikke kan bruges på samme tid, kunne disse deles om samme modstand. Elgen loddede en ledning på, og pludselig var ned funktionen tilstede igen!

Elgen har skrevet en mere detaljeret Rep Log på sin blog, som beskriver fejlfindingen, samt hvordan det blev løst. Tjek den ud på hans blog!

Elevator Action - Ja tak!

Med dette på plads, kunne jeg spille Elevator Action Returns igennem med min gode ven SLK476, som også deltog til SSKT. Tak til Elgen for at fikse ned-funktionen på mit board og stort tak til Neros, for at forære mig boardet kvit og frit i første omgang!

Fedt at møde Elgen in person! Herlig person!

F3 projektet kan derfor næsten afsluttes. Der var en slat støj på billedet, som muligvis tyder på, at A/V kablerne skal trækkes anderledes, eller skærmes bedre. Hvornår jeg får kigget på dette - og om jeg overhovedet gør - vides ikke endnu! Uanset hvad, er det fedt at have en funktionsdygtig consolized Taito F3 i samlingen!