torsdag den 31. januar 2013

PS2 Modbo760 Install

Så fik jeg monteret en chip i min Playstation 2. Nu til dages kan det være besværligt nok i sig selv at finde en chip til en PS2, eftersom maskinen er ved at være gammel. Det lykkedes mig dog at finde en, og jeg må sige at det er noget af det mindste jeg har prøvet at lodde indtil videre.

Her ses Modbo 760 chippen.

PS2´en jeg valgte at bruge, er en Slim V12.

Her kan man se nogle af de ledninger jeg har loddet på. Lige her har jeg brugt lakeret kobbertråd, da dette er forholdsvist tyndt og formstabilt. Generelt kan jeg godt lide at arbejde med dette, dog løb jeg tør for dette kobbertråd undervejs, og måtte derfor skifte til nogle andre ledninger.

Her ses chippen, hvor der er loddet ledninger på. Foruden kobbertrådet brugte jeg lidt kraftigere ledninger til GND og 3.3V forbindelsen. De grå ledninger jeg har brugt er fra et IDE kabel til en PC. Disse ledninger er også gode at arbejde med, og man har dem som regel liggende i en rodekasse.

Nederst i midten på dette billede, kan man se nogle af de mere vanskelige forbindelser at lodde i dette projekt. Specielt ved disse var jeg glad for kobbertråden, da denne fungerede som en slags "loddespids" når den skulle loddes fast. Jeg kunne derfor bøje kobbertrådene 90 grader, fortinde dem samt punktet på printet, og derefter blot varme tråden op. Eftersom den er formstabil, var det ikke så svært igen.

Et billede mere som viser rodebutikken.

...og et mere.

Det endte med at fungere, ser det umiddelbart ud til. Jeg ligger dog hverken inde med brændte spil eller import spil, så jeg kan ikke bekræfte at det hele virker. Jeg udførte egentlig dette mod blot for at hygge med med projektet i sig selv, så det er ikke sikkert at jeg nogensinde får det testet, med mindre jeg tilfældigvis falder over et import spil jeg kan prøve med.